Wikipedia

Wyniki wyszukiwania

czwartek, 27 czerwca 2013

6 Ciekawostek, ktorych nie wiedziales o jajku

Mysle, ze nikt nie wyobraza sobie zycia bez jajek. Sa wszedzie:) I bardzo dobrze. Chyba kazdy z nas wie, jak zdrowe sa jajka. Zawieraja one skumulowane wartosci wielu bardzo waznych dla zdrowia wlasciwosci i to w odpowiednich proporcjach.

Bialka w jajku reguluja procesy przemiany materii i zapewniaja odpowiedni stan i funkcjonowanie organizmu. Odpowiednia ilosc bialka decyduje o prawidlowym rozwoju czlowieka oraz regeneracji uszkodzonych tkanek miesniowych. Jajka sa jedynym produktem zawierajacym wszystkie aminokwasy egzogenne - czyli takie, ktorych organizm nie moze sam wytworzyc, wiec musimy dostarczyc je w pozywieniu. Z innych waznych dla nas wartosci odzywczych to: duza zawartosc wit A, lecytyna, luteina, tluszcze (w tym 75% to korzystne dla nas omega 3 i 6), l-tyrozyna (uczestniczy w produkcji serotoniny, odpowiedzialnej za dobry nastroj), skladniki mineralne jak potas, cynk, fosfor, chrom, zelazo.

O ile nie mamy klopotow z cholesterolem, mozna zjadac do 10 jajek tygodniowo (maksymalnie 2-4 jesli mamy podwyzszony cholesterol). Co warto pamietac i na co zwracac uwage, gdy kupujemy jajka? Kilka ciekawostek

1. Zoltka jaj pomagaja w rozwoju mozgu
Zoltka sa jednym z najbogatszych zrodel choliny, ktorej przypisuje sie lepsze funkcje neurologiczne. Ponadto wykazano, ze cholina znacznie wspomaga prawidlowy rozwoj mozgu u plodu, jesli kobieta w ciazy spozywa zalecane wartosci jajek. Dieta bogata w choline wzpomaga tez....szczescie:) A to tej z racji, ze wspomaga produkcje serotoniny i dopaminy

2. Jajka to tzw. 'bialko doskonale'
Jesli chodzi o jakosc bialka w jajku, to nie ma sobie ono rownych. Organizm doskonale absorbuje bialko pochodzace z jajek. Aby osiagnac taka sama budowe miesni, mozemy zjesc mniej bialka pochodzacego z jajek w porownaniu z innych zrodlami bialek

3. Wiek kurczaka ma znaczenie !
Na jakosc bialka ma wplyw wiek kurczaka. Okazuje sie, ze kurczaki mlode (28 tygodniowe) i kurczaki 98 tygodniowe 'produkuja' najlepsze, pod wzgledem jakosci bialka w jajku.

4. Co tak naprawde oznacza kolor zoltka?
Ogolna zasada jest taka, ze kolor zoltka nie pokazuje 'jak zdrowe' czy 'jak dobre' jest jajko. Kolor zoltka jest efektem koncowym diety, ktora byla podawana kurczakowi w trakcie zycia. Niemniej jednak niemal pomaranczowa barwa zoltka MOZE byc wyznacznikiem lepszego jakosciowo jajka. Jesli kurczak nie byl hodowany na farmie, ale mial dostep do swiezej trawy i roznorodnej diety, wowczas kolor zoltka bedzie intensywniejszy i bardziej pomaranczowy. W tym przypadku mozemy sie spodziewac bialka lepszej jakosci i lepszego smaku

5. Bialko 'przezroczyste' vs 'zamglone'
Co wplywa na roznice w wygladzie bialka? Wiek jajka. Im jajko starsze, tym bardziej 'zamglony' wyglad bialka

6. Kolor skorupki jajka
Nie ma zadnego wplywu na wartosc czy jakosc jajka. Kolor jest uzalezniony od rasy kurczaka.