Wikipedia

Wyniki wyszukiwania

piątek, 28 czerwca 2013

Co to jest zdrowy styl zycia?

Tak sobie pomyslalam, ze warto by wrocic do korzeni i przypomniec sobie definicje zdrowego stylu zycia. Kazdy o nim mowi, ale o co dokladnie w tym wszystkim chodzi. Tak naprawde, jesli zdamy sobie sprawe z podstawowych elementow, ktore wplywaja na zdrowe zycia - to mamy zdefiniowane pojecie zdrowego zycia.

Podstawowe elementy higienicznego stylu zycia moga byc przedstawione nastepujaco:

www.dobrzebozdrowo.blogspot.com


 Zdrowe zycia to zdrowe cialo i umysl, to sposob zycia, ktory pozwala nam cieszyc sie z wiekszej ilosci aspektow zycia i doswiadczac ich w sposob pelniejszy. W zdrowym stylu zycia nie chodzi o unikaniu jednej czy drugiej choroby, albo o to, by  nie czuc sie az tak zle, jak to mialo miejsce dotychczas. Zdrowy styl zycia to poczucie tego, ze jestesmy zdrowi fizycznie, psychicznie i nasze relacje miedzyludzkie sa dobre. To dokonywanie wyborow w zyciu, ktore daja nam mozliwosci, by czuc sie tak dobrze, jak to tylko mozliwe, przez tak dlugi okres czasu jak to tylko mozliwe. Zdrowy styl zycia to mowienie zyciu TAK.

W jaki sposob mozemy osiagnac cele stylu zycia, ktory pomoze nam w osiagnieciu powyzszego?


Podzielilabym aspekty zdrowego zycia na dwa podstawowe bloki:

1. Zdrowie fizyczne
Nikt nie powinien byc zdziwiony, ze zdrowy styl zycia zalezy od naszej formy fizycznej. Jest to absolutnie kluczowe dla naszego dobrobytu. Aby zachowac dobra forme fizyczna, nalezaloby wspomniec minimum dwa kluczowe kompotenty:

- RUCH i hartowanie ciala. Czlowiek urodzil sie z wbudowanym mechanizmem i potrzeba ruchu. Popatrz na male dzieci. Juz w wieku kilku miesiecy zaczynaja sie ruszac... i ruszaja sie nieustannie. Wszyscy wiemy, ze malego dziecka trudno jest upilnowac. Bo dziecko instynktownie robi to, do czego stworzyla nas natura. Nasze cialo MUSI sie ruszac, bo w przeciwnym razie choruje. Aktywnosc fizyczna stymuluje naturalne procesy obronne i regenerujace w naszym organizmie. Poprawia cyrkulacje krwi, doplyw tlenu do pluc i mozgu, daje nam sily do szybszego powrotu do zdrowia poprzez wzmocnienie systemu immunologicznego, poprawia ruchliwosc miesni. Ruch bezposrednio wplywa tez na nasza psychike. Gdy cwiczymy zostaje wlaczony mechanizm wytwarzania endorfin odpowiedzialnych za dobre samopoczucie. Ponadto, sam fakt ze cwiczymy daja nam poczucie, ze cos osiagnales, daje poczucie spelnienia.
Starajmy sie wiec ruszac minimum 30 minut (najlepiej do godziny) 4 razy w tygodniu

- ZDROWE ODZYWIANIE. Mowi sie, ze jestes tym co jesz i jest to swieta prawda. To co wkladasz do ust bezposrednio wplywa na to jak sie czujesz fizycznie, psychicznie, definiuje twoj nastroj, bystrosc umyslu, a nawet wyglad twojej skory. Zdrowe odzywianie nie jest ani skomplikowane, ani drogie, ani niesmaczne. Jest cala masa doskonalych przepisow na zdrowe odzywianie. Najwazniejszych jest tutaj kilka ogolnych regul: jedz jak najmniej tluszczow i cukrow prostych, wyeliminuj produkty wysokoprzetworzone, ogranicz spozywanie miesa i cukrow. Wybieraj najlepiej produktow o niskim indeksie glikokemicznym (http://pl.wikipedia.org/wiki/Indeks_glikemiczny), jedz jak najwiecej owocow i warzyw z naciskiem na te ostatnie, wybieraj produkty pelnoziarniste i bogate w kwasy omega 3 (np. losos oceaniczny raz w tygodniu jest swietnym rozwiazaniem).
 Najwazniejsza tutaj zasada to UROZMAICENIE. Ciezko jest czasami siedziec i czytac calymi godzinami co jest najzdrowsze. Dlatego urozmaicenie posilkow jest kluczem do zdrowia. Kazdy produkt ma jakies unikalne wlasciwosci czy skladniki czy tez proporcje. Jesli zapewnimy zmiennosc produktow, ktore spozywami - nie musimy wertowac w ksiazkach informacji czy to byl dobry wybor. Roznorodnosc sama w sobie zapewni napewno to co niezbedne dla twojego organizmu

2. Zdrowie psychiczne
Mowi sie 'W zdrowym ciele zdrowy duch' i naprawde trzeba sobie to wziasc do serca. Jesli zapewnimy sobie dobra zdrowie fizyczne (patrz wyzej) to i jakosc zdrowia psychicznego sie natychmiast poprawi. Sa oczywiscie tez inne komponenty o ktorych warto wspomniec:

- STRES. Jest jednym z najpowazniejszych zagrozen cywilizacyjnych. Swiatowa Organizacja Zdrowia ogloszila, ze do roku 2020 stres i depresja beda dwoma kluczowymi czynnikami roznego rodzaju chorob na swiecie. Musimy sie wyzbyc albo przynajmniej znaczaco zredukowac stres w zyciu. Stres to nic innego jak zachwianie balansu w naszym zyciu, spowodowanego przez rozne czynniki jak: zamartwianie sie, stres srodowiskowy spowodowany praca (zwlaszcza przepracowanie) albo sytuacja w rodzinie albo tez sytuacja w kraju (brak perspektyw na prace, rosnace ceny ale nie dochody itd). Napewno kiedys poswiece post stresowi, ale mowiac ogolnie... Musimy wziasc sprawy w swoje rece i przejac kontrole nad tym, co mozemy, by przywrocic zachwiane rownowage, o ktorej pisalam powyzej.

- POZYTYWNE MYSLENIE. Jestes tym o czym myslisz. Jestesmy dziwnym istotami, ktore poddaja sie czesto biegom mysli. I gdy negatywne mysli do nas przychodza, pozwalamy im bezwiednie plynac i nas ogarniac. A negatywne myslenie jest jak samospelniajaca sie przepowiednia w bardzo wielu przypadkach. Ponadto, udowodniono, ze na 10 negatywnych mysli czy obaw - az 8 nie jest prawdziwych (sa one wytworem naszych glow) albo nigdy sie nie spelni. Zamartwiamy sie wiec niepotrzebnie, wpedzajac samych siebie w stres. Zapraszam do zapoznania sie z technikami pomagacymi przywrocic pozytywne myslenie. Medytacja, joga czy pilates sa dobrymi alternatywami.

- UNIKANIE ZAGROZEN



Kilka wskazowek do podstaw zdrowego stylu zycia:

1. Posluz sie piramidami zdrowego odzywiania, ktore ulatwia ci zrozumienie ile i czego powinnismy zjadac w ciagu dnia
2. Wprowadz wiecej owocow i warzyw do diety, a takze produktow pelnoziarnistych (pieczywo, makarony, ryz)
3. Wyelimuj lub zredukuj spozywanie cukrow
4. Zredukuj ilosc miesa i wedlin w diecie
5. Ogranicz smazenie. Zastap je gotowanie, pieczeniem czy nawet grillowaniem
6. Pij min 1.5 litra plynow dziennie, najlepiej wody - malymi lykami w ciagu calego dnia. Dobra alternatywa sa tez herbaty zilowa czy herbata Rooibos
7. Rzuc palenie
8. Zredukuj spozywanie alkoholu
9. Cwicz min 30 minut 4 razy w tygodniu (szybkie chodzenie to tez ruch)
10. Umiechaj sie wiecej, nawet do obcych na ulicy czy w sklepie
11. Wieczorem staraj sie podsumowac wszystkie male dobre rzeczy, ktore sie wydarzyly w danym dniu i badz za nie wdzieczny
12. Spedzac wiecej czasu z przyjaciolmi.
13. Unikaj ludzi, ktorzy przerzucaja swoj stres na ciebie
14. Zredukuj stres. Zapoznaj sie z technikami redukcji stresu (np. stres w pracy moze byc zredukowany jak opisano tutaj http://dobrzebozdrowo.blogspot.dk/2013/06/wystarcza-3-minuty-w-pracy-medytacja.html)
15. Czesciej uzywaj slow 'prosze' i 'dziekuje'
16. Spij minimum 6 godzin dziennie (sen nieprzerwany)
17. Nauczy sie mowic NIE