Wikipedia

Wyniki wyszukiwania

czwartek, 4 lipca 2013

Odzywianie przy IVF (i nie tylko)




Postanowilam dzisiaj napisac na temat, ktory jest dosc bliski mojemu sercu a mianowicie jak dieta, ktora stosujemy ma wplyw na sukces IVF. Po krotkim zastanowieniu moge smialo stwierdzic, ze to co ponizej odnosi sie zarowno do staran o potomstwo droga inseminacji czy tez naturalnych staran, gdyz jesli cos dobrze dziala na komorki czy zarodki - to niezaleznie od metod starania sie, powinno miec to zastosowanie do wszelkich staran o potomstwo. Niemniej jednak moja uwaga i odnosniki beda skierowane ku IVF.
Z gory tez przepraszam, ze odnosniki do artykulow czy badan sa zwykle po angielsku. Powod jest prosty - wiekszosc z tych badan jest prowadzona za granica i w naszej prasie niewiele na ten temat sie pisze. Chcialam napisac ten post, gdyz na forach internetowych toczy sie czesto dyskujsa o tym co robi, by zmaksymalizowac szanse na sukces IVF, przy czym wymieniane sa rozne skladniki, ktore moga wplywac pozytywnie na starania. Ja staram sie nieco podsumowac moje dotychczasowe doswiadczenie i wiedze w tym temacie. Mam nadzieje, ze sie wam przyda.

Odzywianie przy IVF jest tematem bardzo istotnym i 'goracym', jesli mamy na mysli pary starajace sie o potomstwo. Zwlaszcza w odniesieniu do technik wspomaganych (IVF, inseminacja) temat nabiera szczegolnego charakteru, gdyz mowimy o tzw. schodach czy 'pod gorke' w staraniach sie o potomstwo. Odzywiania jest bardzo wazne. Chce od razu uprzedzic, ze to co napisze ponizej jest podsumowaniem mojej wiedzy na ten temat (po ciaglych i wnikliwych studiach wszelkiego rodzaju badan i doniesien a propo wplywu diety na plodnosc i IVF w szczegolnosci). Znacznie wiecej w opracowaniach i badaniach mozna znalezc informacji o tym, co ma dzialanie negatywne (co szkodzi) niz to co ma dzialanie pozytywne. Tutaj badania czasami sa sprzeczne i w tych przypadkach staram sie podawac to, co wiekszosc zrodel wskazuje jako pozytywne. Ponadto, wychodze z zalozenia, ze jesli cos nie jest w 100% udowodnione, ze dziala pozytywnie ale udowodniono ze moze wplywac pozytywnie albo ze nie wplywa negatywnie - to takiej diety warto sprobowac, bo nic nie ryzykujemy a mozemy zyskac. Pamietajmy, ze zadna dieta nie zagwarantuje ci sukcesu, ale moze wspomoc jego prawdopodobienstwo. Ponizej podsumowanie moich wlasnych doswiadczen i wiedzy w tym zakresie.

1. Dieta bogata w bialko, uboga w weglowodany
Szereg badan w tym temacie wykazalo, ze zarowno kobiety jak i mezczyzni poddani diecie z wysoka zawartoscia bialka osiagali lepsze rezultaty, jesli chodzi o zajscie w ciaze, jakosc spermy czy komorek jajowych, nizszy odsetek poronien. W jednym z badan podzielono kobiety poddajace sie zabiegowi IVF na te, ktorych dieta obejmowala min 25% bialka dziennie i druga grupe, ktorej dieta byla uboga w bialko (ponizej 25%). Nie bylo znaczacych roznic w BMI kobiet. Roznice w rezultatach IVF byly znaczace dla obu grup. Rozwoj do stadium blastocysty dla grupy 'bialkowej' bylo na poziomie 66% w stosunku do grupy kobiet, ktore nie spozywaly duzo bialka (tylko 34%); odsetek potwierdzonych ciaz dla I grupy byl 66.6% vs tylko 32% dla drugiej grupy; odsetek narodzin dziecka dla I grupy byla na poziomie 58% vs 11% dla grupy II. W kolejnym badaniu udowodniono, ze obnizenie ilosci spozywanych weglowodanow, i podwyzszenie bialka w diecie spodowowalo, ze odsetek zarodkow, ktore przetrwaly do stadium blastocyty wzroslo z 19% do 45% i odsetek ciaz wzrosl z 17% do 83% (wiecej o tym badaniu mozesz znalezc tutaj http://www.medscape.com/viewarticle/803821).  Jest to tylko jedno z badan w tym zakresie, ale pokazuje jasno, ze dieta bogata w bialko jest potencjalnie znaczaca dla zwiekszenia mozliwosci pozytywnego rezultatu ciazy. Co wiecej, podobne rezultat jesli chodzi o prawdopodobienstwa zajscia w ciaze udowodniono w grupie kobiet z PCO.
Dieta bogata w weglowodany powoduje wyzszy poziomu insuliny/glukozy we krwi co ma negatywny wplyw na plodnosc ogolnie (obniza jakosc komorek jajowych - o tym mozesz poczytac tutaj Cukier a jakosc komorek jajowych, zmniejsza prawdopodobienstwo implantacji). Dodatkowo, dieta bogata w weglowodany powoduje zmniejszenie koncetracji plemnikow w spermie u mezczyzn.
Dosc latwo wprowadzic zwiekszona podaz bialka. Produkty o duzej zawartosci bialka to: ryby, mleko i jego przetwory, jajka, mieso biale (indyk, kurczak), migdaly, szparagi, awocado, brokuly, kuskus, fasola, nasiona dyni, groszek. Mozna zwlaszcza w fazie stymulacji wypijac ok 1 litra mleka dziennie, zjadac 1-2 jajka, na deser jogurt grecki z dodatkiem owocu.




2. Woda
Nawet nieznaczne odwodnienie organizmu zaburza jego prawidlowe funkcjonowanie. Woda jest znaczacym elementem jesli chodzi o jakosc spermy (poprawia ilosc), a takze jakosc komorek jajowych (pomaga w prawidlowym ich odzywianiu). Zapewnij wiec odpowiednia ilosci wody kazdego dnia (minimum 90 dni przed spodziewana punkcja czy ogolnie staraniami o potomstwo). Woda pomoze ci tez zapobiec hiperstymulacji

3. Zle i dobre tluszcze
W jednym z badan w Harvardzie nad wplywem jakosci tluszczow na plodnosc i wyniki IVF udowodniono, ze:
- Kobiety, ktore spozywaly duza ilosc tluszczow nasyconych mialy mniejsza ilosc dojrzalych komorek, ktore mozna bylo zaplodnic. Nalezy wiec wyeliminowac z diety albo znaczaco ograniczyc tluszcze nasycone. A wiec co dokladnie? Ogranicz lub wyeliminuj: wieprzowine, wolowine, smietane, maslo, olej kokosowy
- Kobiety, ktorych dieta bogata byla w nienasycone tluszcze, a ktore to znajdziesz w oliwce z oliwek, awocado, orzechy wloskie, pistacjach, sezamie, orzeszki ziemne, orzechach nerkowych, oleju slonecznikowym - prawdopodobienstwo ciazy w tej grupie bylo 3.4 razy wyzsze niz u kobiet, ktorych dieta byla uboga w te tluszcze
- Kobiety, ktore przyjmowaly dodatkowo suplementy z omega 6 narazaly sie statystycznie na nizszy odsetek ciaz. To zaskoczylo naukowcow, gdyz czesto uwaza sie za zdrowe suplementowanie tluszczami omega 3 i omega 6. Warto jednak podkreslic, ze nie samo omega 6 w sobie jest zle, ale proporcje miedzy tymi skladnikami ma decydujace znaczenia (mamy zwykle nadwyzke omegi 6 nad omega 3 i w tym upatruje sie negatywnej korelacji z plodnoscia). Wysoki poziom omegi 6 sprzyja zapaleniom, ktore koliduje z procesem zaplodnienia i implantacji. Nie zaleca sie wiec suplementacji.
Wiecej o tym badaniu mozesz przeczytac tutaj Healthy fat boosts IVF success

The study says Mediterranean foods like avocado can enhance fertility

Oczywiscie nalezy wyeliminowac wszystkie tluszcze trans, a wiec takie, ktore znajdujemy w potrawach smazonych, przetworzonych, ciastkach, chipsach, cukierkach


4. Kawa
Wysokie spozycie kofeiny: kawy, herbaty i napojow zawierajacyh kofeine wplywa negatywnie na plodnosc.
W jednym z badan na uniwersytecie Hopkinsa pod lupe wzieto 1900 kobiet. Okazalo sie, ze im wieksze spozycie kofeiny, tym dluzej zajmowalo tym kobietom zajscie w ciaze. Negatywna korelacje zauwazano takze u mezczyzn, ktorzy starali sie o potomstwo ze swoja partnerka droga IVF.
Badania w Danii wskazaly jednoznacznie, ze picie 5 kaw dziennie lub wiecej znaczaco obnizaja pozytywny resultat ICSI. Takie spozycie kofeiny spowodowalo az o 50% nizszy odsetek ciaz przy ICSI. Badania te sa o tyle znaczace, ze badana proba kobiet to az 4000, wiec statystycznie mocno poprawna. Zaleca sie, zeby nie spozywac wiecej niz 200mg kofeiny dziennie (2-3 filizanki kawy)

5. Ziola
O ile ziola moga znaczaco wspomagac naturalne starania o ciaze, o tyle picie ziol przy IVF i inseminacji moze miec dokladnie odwrotny skutek. Wszystko to za sprawa skomplikwanego skladu ziol i lekow stymulujacych/wyciszajacych. Nieznane sa do konca interakcje pomiedzy nimi, ale nauka sklania sie bardziej do nieprzyjmowania ziol w trakcie podejscia do IVF/inseminacji

6. Suplementy /dodatki
Tutaj lista moze byc dluga i nalezy zachowywac umiar. Postaram sie wymienic glowne suplementy, ktore ja tez z osobistego doswiadczenia polecam. Pamietajcie, ze najlepiej brac to wszystko 3 miesiace przed IVF, bo taki jest sredni czas tworzenia plemnikow i komorek (a raczej ich przygotowania i dojrzewania)

- kwas foliowy: niezbedny dla kobiet i mezczyzn (400mg dziennie). Nie tylko chroni poczete dziecko przed powaznymi chorobami genetycznymi, ale tez w nie do konca zbadany sposob wspomaga implantacje. Produkty bogate w kwas foliowy to: ciemnozielone warzywa (brokuly, brukselka, fasola szparagowa, kapusta, liscie pietruszki, salata, szczypiorek, szparagi i szpinak), pomarancze, banany, awokado, pomidory, rosliny straczkowe (fasola, groch, soczewica, soja), buraki, orzechy, slonecznik.
Produkty zwierzece: wątroba, zoltka jaj.
- omega 3. Czesto nasza dieta jest uboga w te tluszcze, i mamy nadmiar omegi 6 w stosunku do omegi 3. W celu wyrownania tego balansu, zaleca sie przyjmowanie omegi 3. Dobrze, zeby zamiast tabletek siegnac po naturalne skladniki bogate w omega 3 jak siemie lniane, losos, sardynki, skorupiaki
- Q10: koenzym, ktory dodaje energii komorkom potencjalnie ulatwiajac pozniej podzial zarodka. Odnotowano takze, ze moze wplywac pozytywnie na endometrium. Zalecane 1-2 kapsulki dziennie
- multiwitaminy: o ile nie jestes w stanie wprowadzic wszystkich zdrowych nawykow w zywieniu (o tym mozesz poczytac czesciowo tutaj Aby zyc zdrowiej: 23-praktycznych wskazowek), mozesz sie wspomoc multiwitamina, ktora dostarczy Ci wiekszosc potrzebnych witamin i mineralow w proporcjach, ktore sa potrzebne.
- cynk i selen, jako produkty dzialajace bezposrednio na plodnosc kobiety i mezczyzny. I tutaj zamiast tabletek polecam orzechy brazylijskie (jeden z najbardziej bogatych zrodel naturalnych selenu znanych czlowiekowi) i nerkowca (cynk)
- ananas swiezy zaraz po transferze, a to dlatego ze potencjalnie pomaga w implantacji zarodka. Wszystko to za sprawa bromeliny tam zawartej, ktora potencjalnie przygotowuje macice i ulatwia implantacje (rowniez poprzez fakt, ze dziala przeciwzapalnie). Ten suplement nie jest w 100% potwierdzony przez nauke, ale cos w tym jest co sie o nim pisze i mysle, ze warto sprobowac (nic nie kosztuje, a smak wysmienity)
- l-karnityna i l-arginina polecana glownie mezczyznom (poprawia zarowno ilosc jak i jakosc spermy)
- witamina D. Okazuje sie, ze witamina ta ma kluczowe znaczenie na uzyskanie ciazy klinicznej. Nie do konca wiadomo w jaki sposob wplywa to na sukces ciazowy, ale badania w tej kwestii sa jednoznaczne. Mozesz poczytac o 2 przykladach badan w tym temacie tutaj Effect of vitamin D on clinical pregnancies i tutaj Vitamin D May Boost IVf Success

Czego NIE JESC
W powyzszej czesci odnioslam sie do kilku rzeczy, ktore odradza sie w diecie przed IVF (omega 6, tluszcze trans, ziola, cukry) . Ale jest wiecej takich, ktore sie odradza a ktore chcialabym wymienic:
- czerwone wino. Czesto wymienia sie czerwone wino jako polecany ze wzgledu na polepszenie endometrium i ukrwienie. Nie ma zadnych, powaznych naukowych dowodow na to, ze wino powinno byc konsumowane jako srodek wspomagajacy. Jedyne co jest udowodnione, to szkodliwosc spozywania alkoholi nawet w malych dawkach przed cyklem
- proste weglowodany, czyli biala przerobka wszystkiego co cenne. Wyeliminuj bialy chleb, ryz, makaron i zamien je na ciemne, pelnoziarniste produkty (jest ich masa w sklepach i sa w podobnej cenie). Maja one tez wyzszy indeks glikokemiczny a to powoduje wzrost insuliny i efekt (o ktorym wczesniej wspominalam) gotowy



Piszac ten post oczywiscie nie wspominam o roznych innych aspektach, o ktore warto zadbac przygotowywujac sie do IVF. W kwestii diety - zwiekszona podac owocow i warzyw, czy tez zwiekszenie ilosci spozywanych ryb a zmniejszenie miesa uwazam za 'wiadome', wiec nie poswiecam tym zagadnieniom osobnego punktu.
Ogolna tez uwaga jest taka, ze trzeba jesc tyle produktow ekologicznych ile tylko mozemy (jesli chodzi o dostepnosc a takze finanse). To jest inwestycja warta swieczki.

Czy wiesz o jakis dodatkowych produktach, ktore warto byloby zjadac lub wyeliminowac przy staraniach? Podziel sie ze mna