Wikipedia

Wyniki wyszukiwania

środa, 31 lipca 2013

Plaza - odpoczywaj na zdrowie

Czy moze byc cos lepszego niz polaczenie przyjemnego z pozytecznym? Plaza laczy w sobie te 2 elementy, wiec jest moim naturalnym wyborem w cieple dni. Do napisania tego postu sklonil mnie moj sobotni pobyt na plazy. Troche wialo i powstaly fale, ktore nie byly wysokie, ale wystarczajaco silne, zebym mogla je poczuc, gdy plywam. Plywanie na otwartych wodach jest zdecydowanie inne od tego na basenie. Bylam kiedys plywaczka, wiec mam dosc dobre porownanie:) Opor wody w morzu jest inny, ciagly ruch utrudnia plywanie, a gdy jeszcze powstaja fale - to powiem tyle: mozna sie mocno zmeczyc. Plywalam okolo 30 minut TYLKO, a potem dodatkowych 5-10 minut biegu w wodzie (woda do bioder). Gdy po takim treningu wyszlam z wody - moje nogi i miesnie w przedramionach sie trzesly, a kondycje mam dosc dobra. Zmaganie z falami zrobilo swoje. To sie nazywa work-out:)
Po treningu polozylam sie w cieplym piasku, pozwalajac moim miesniom sie ogrzac i odpoczac. Poczulam sie naprawde blogo. Moje cialo bylo zmeczone, ale w przyjemny sposob. Skupienie na walce z falami, a potem blogosc wylegiwania sie w goracym piasku przysluchujac sie szumowi fal - calkowicie zrelaksowaly mnie psychiczne. I pomyslalam - czemu czesciej tego nie robie, i czemu wielu z nas wogole tego nie robi? Stad pomysl na ten post.






Czy doswiadczyles/doswiadczasz podobnych wrazen podczas pobytu na plazy? Czy wiesz, ze udowodniono faktycznie zdrowotne wlasciwosci pobytu na plaza - zarowno dla duszy jak i ciala. Jak dla mnie wiec, nie ma bardziej perfekcyjnej kombinacji jesli mowimy o higienicznym stylu zycia. Przyjrzyjmy sie co nam daje pobyt na plazy (oczywiscie od razu zaznaczam, ze przez pobyt na plazy nie trzeba od razu rozumiec lezenie plackiem w sloncu przez 5 godzin, bo to akurat bedzie niezdrowe. Mowa o umiarkowanym pobycie, gdzie czesciowo spedzamy czas aktywnie, czesciowo wygrzewamy sie w sloncu, a potem mozemy sobie spokojnie lezec na lezaku po parasolem).


1. Slonce
To co wszyscy wiedza to jak niezdrowe jest opalanie sie w sloncu przez dluzszy czas. I jest to prawda - zbyt dlugie prazenie sie goracym sloncu moze nas narazic na udar czy ryzyko raka skory. Umiarkowane jednak korzystanie ze slonca ma wymierne korzysci zdrowotne.
Kiedy nasza skora jest wystawiona na slonce, nasz organizm absorbuje z niego witamine D, ktora jest kluczowa dla kosci, ale tez pomaga we wchlanianiu potasu. Wiekszosc lekarzy jest zgodna, ze wit D ze slonca jest lepiej wchlaniana przez nas, niz dostarczanie tej witaminy z tabletek. Juz po 10 minutach na sloncu dostarczamy wymagana dzienna dawke wit D.

Dodatkowo, przebywajac na sloncu wytwarzane sa endorfiny i serotonina odpowiedzialne za dobre samopoczucie. Stad umiarkowane przebywanie na sloncu zaleca sie osobom ze sklonnosciami do depresji. W druga strone - niedobor slonca powoduje zmniejszenie poziomu serotoniny i moze wywolac nastroje depresyjne.
Ponadto, przebywanie na sloncu wzmacnia nasz system immunologiczny, wiec to budowanie naturalnej bariery ochronnej. W malych dawkach slonce jest tez korzystne dla osob z problemami skory: zwlaszcza tradzikiem i luszczyca.


2. Piasek
Czy wiesz, ze nasze podeszwy stop maja wiecej gruczolow potowych, a takze zakonczen nerwowych na centrymetr kwadratowy niz kazda inna czesc ciala? I ze chodzenie boso po piasku stymuluje je znacznie bardziej niz zwykle chodzenie w butach?
Nie tylko stymulujesz zakonczenia nerwowe, ale takze bardzo wzmacniasz miesnie stop, ktore nie sa cwiczone w tak znaczny sposob, gdy zalozysz buty. Chcesz zrzucic kilka kilogramow? Udowodniono, ze chodzenie i bieganie po piasku wymaga od ciebie zuzycia energii na poziomie 1.6 do 2.5 wiekszym niz spacer po twardej powierzchni. To znaczny wydatek kaloryczny.
Jesli spacer w glebokim piasku na plazy jest zbyt trudny - mozesz wybrac droge posrednia. Idz blizej wody, gdzie piasek jest nadal odczuwalny, ale znacznie twardszy, wiec latwiej chodzic. W ten sposob mozesz regulowac stopien trudnosci ruchu.

Innym aspektem zdrowotnym piasku jest to, ze piasek w sloncu sie mocno nagrzewa. Polozenie sie w takim goracym piasku na podwojny efekty zdrowotny: piasek sam w sobie masuje cale cialo co nie pozostaje bez znaczenia. Ponadto, sama jego temperatura ma dobroczynny wplyw na organizm. Pomysl o tym, jak o SPA. Kiedy idziesz czasami do SPA sa tam fotele podgrzewane z kamienia. Goracy piasek ma podobne wlasciwosci - mocno relaksuje cialo i umysl. Jest swietny dla obolalych miesni. Sama temperatura wplywa relaksujaca na cialo, odpreza.



3. Woda
Napewno wielu z was slyszalo, ze wody morskie i oceaniczne sa korzystne dla naszej skory, ale niewielu wie dlaczego. Dobroczynne wlasciwosci wody morskiej znane sa od wiekow, i odnotowano ich zbawienny wplyw na obolale, pokaleczone rece rybakow. Slona woda ulatwia gojenie sie ran, jest naturalnym srodkiem przeciwbolowym oraz zmniejsza ryzyko infekcji. Zywe organizmy, ktore plywaja w wodzie moga miec przeciwbakteryjne i antybiotyczne dzialanie na nasz organizm.

Woda morska zawiera cale mnostwo mineralow, ktore korzystnie wplywaja na nasz organizm. Poziom magnezu w wodzie jest dosc wysoki i dzieki temu na terapeutyczne, kojace dzialanie na nasz system nerwowy. To po czesci wyjasnia przyczyne dlaczego przez wiele osob plywanie w wodzie morskiej ma taki relaksujacy wplyw. W jednym z badan z lutego 2005, ktore zostaly opublikowane w 'International Journal of Dermathology' wykazano, ze kapiel w wysoko-magnezowej wodzie Morza Martwego pomaga nawilzyc skore. Osoby z sucha atopowa skora zostaly poproszone o zanurzenie jednego przedramienia na 15 minut w wodzie z kranu. Drugie ramie zanurzano w wodzie z dodatkiem 5% soli z Morza Martwego. Juz tak krotkie zanurzenie w wodzie solnej z morza poprawilo nawilzenie skory, objawy zapalenia znaczaco sie zmniejszyly (szorstkosc skory, jak i zaczerwienienia) w porowaniu z brakiem efektow na ramieniu zanurzonym w zwyklej wodzie. Glowna przyczyna tego stanu rzeczy byla zawartosc magnezu w wodzie morskiej.

Przebywanie w wodzie otwiera pory w skorze i pomaga usunac toksyny z organizmu. Udowodniono tez, ze woda morska zwieksza elastycznosc skory i poprawia jej wyglad zewnetrzny.

Przeczytalam, ze woda morska ma wszystkie 89 pierwiastkow - te ktore nasz organizm zawiera w tym zloto, jod i cynk. Jest to dosc zdumiewajace, bo chyba nie ma zadnego innego miejsca, ktore mialoby tak bogaty sklad mineralny.


4. Plywanie
Oczywiscie podczas plywania benefity plynace z przebywania w wodzie morskie sa jak opisano powyzej. Ale plywanie w morzu jest doskonalym treningiem aerobowym, ktory jak bieganie wzmacnia wytrzymalosc organizmu. Zwlaszcza plywanie w zimnej wodzie jest swietne dla osob dbajacych o linie. Oprocz normalnych kalorii, ktore spalasz plywajac - plywanie w zimnej wodzie powoduje niemal dwuktornie wiekszy wydatek energetyczny, gdyz twoj organizm pracuje z podwoja sila, aby utrzymac stala temperature ciala i nie doprowadzic do wychlodzenia. A wiadomo, pierwszym w kolejnosci jest tluszcz, ktory zostaje spalany jako glowne zrodlo energii. Nic wiec dziwnego, ze bylam taka zmeczona - nie dosc, ze woda chlodna, to jeszcze fale zrobily swoje. Nawet po skonczonym plywaniu twoj organizm bedzie jeszcze przez jakis czas dzialal na podwojnych obrotach.

Plywanie jest swietnym sportem dla wszystkich, ktorzy mieli i maja jakiekolwiek urazy. Woda 'zabiera' caly ciezar ciala czyniac je doskonalym dla kazdego. Plywanie angazuje niemal wszystkie grupy miesni i w swietnym sposob dotlenia organizm. Poprawia sie znaczaco krazenie krwi i dotlenienie wszystkich narzadow ciala.

Udowodniono takze, ze kapiel w chlodnych wodach poprawia zycie seksualne kobiet i mezczyzn. Plywanie w zimnej wodzie wspomaga produkcje testosteron u mezczyzn i estrogenu u kobiet. Oprocz zwiekszenia libido u obu plic, hormony te maja duze znaczenie dla plodnosci. U mezczyzn starajacych sie po potomstwo wskazane sa kapiele w zimnej wodzie (chodzi o zimna wode w okolicach jader), ktore pomagaja w morfologii plemnikow. Ale nawet jesli nie starasz sie o potomstwo - poprawa libido sama w sobie jest wymierna korzyscia, o ktora warto powalczyc:)

Plywanie w morzu ma inny wymiar niz ten na basenie, o ktorym pisalam wyzej. Ma od dodatkowo zalete - jest mniej nudny:) Czesc osob uwaza, ze plywanie na basenie jest nudne: od jednej sciany do drugiej i z powrotem. Morze dodaje urozmaicenia i sprawia, ze chetniej powracasz do plywania.


5. Powietrze
Czy zastanawiales sie, dlaczego bardzo czesto po pobycie na plazy spi ci sie lepiej w nocy? Powietrze morskie jest wypelnione zdrowotnymi jonami ujemnymi, ktore przyspieszaja absorbowanie przez nas tlenu. A wiadomo, im bardziej jestes dotleniony tym lepiej dla organizmu: stajesz sie bardziej aktywny w czasie dnia, wzmaga sie koncetracja, ale wieczorem ulatwia to zasypianie. Ujemne jony pomagaja tez w wyrowaniu poziomu serotoniny. Stad tez po wakacjach nad morzem czujesz sie bardziej zrelaksowany, odstresowany, zbalansowany i masz dobry nastroj.
Najtrudniejszy moment w plywaniu w chlodnym morzu jest dostosowanie sie do temperatury wody. Ja jestem zmarzlakiem i dosc ciezko mi to przychodzi. Ale po kilku minutach obiecuje ci, ze nie czujesz zimna, jest perfekcyjnie. I jak zaczniesz plynac to juz nawet nie czujesz, ze cwiczysz. Jest to jedno z najprzyjemniejszych cwiczen


6. Relaks
Nie bez powodu w technice medytacji, w ktorej wykorzystuje sie wizualizacje bardzo czesto sa odniesienia do plazy. Romantyczne zdjecia sa takze czesto z plazy: polaczenie romantyzmu i relaksu.
Codzienny pospiech i wzrastajacy poziom stresu u wielu az krzyczy o chwile odpoczynku. Samo siedzenie na plazy, obserwowanie fal i wsluchiwanie sie w jego szum ma terapeutyczny wplyw na nasza psychike. Pomaga to naszemu umyslowi po prostu odciac sie od wszystkiego i jest swietnym punktem startowym do wyciszenia i medytacji. Zwlaszcza, gdy plaza juz pustoszeje. Z dala od domu, z dala od zgielku - czy mozna chciec wiecej?



Pozostalo jeszcze dosc sporo czasu na wizyty na plazy w tym roku. Mam nadzieje, ze bedziecie siegali po ta forme odpoczynku chetniej - majac na uwadze zdrowotne aspekty takie formy rekreacji.


A ja dzisiaj ide zaliczyc kolejny 30 minutowy trening w morzu. Korzystajmy teraz, poki tylko mozemy.